Rudolf Steiner

Baggrund for pædagogikken

Rudolf Steiner (1861-1925) var østrigsk naturvidenskabsmand og åndsforsker.

Rudolf Steiner kaldte de tanker, han fremlagde om livet og menneskets opståen og udvikling for antroposofi (antropos = menneske, sofia = visdom) visdom om mennesket. Sine tanker har han udformet i ca. 20 grundbøger og ca. 6000 foredrag-

I Schweiz findes en højskole for åndsvidenskab: Goetheanum i Dornach.

I Danmark har vi pt. 14 Rudolf Steiner skoler, mere end 50 børnehaver, mindst 12 vuggestuegrupper og flere hjem for udviklingshæmmede børn og voksne.

Se hjemmesiden for Rudolf Steiner Skolerne i Danmark her:

Foruden pædagogikken har Rudolf Steiner givet nye impulser til videreudvikling af de fleste af livets vigtige områder, for eksempel medicin, landbrug, arkitektur, astronomi, botanik, økonomi, musik, kunst og det sociale område.

For at kunne beskæftige sig med menneskets erkendelse må man imidlertid først og fremmest søge at erkende, hvem men selv er. Rudolf Steiner siger i en af sine bøger: ”Det vigtigste opdragelsesmiddel er selvopdragelse”. Skal pædagogikken blive levende, er det således en forudsætning, at de mennesker, der arbejder i en Rudolf Steiner Børnehave beskæftiger sig med baggrunden for denne pædagogik.

Én af de helt grundlæggende ideer i pædagogikken er at barnet ikke er en lille voksen. I de første 7 år lever barnet i sin egen drømmeverden, og det må man respektere og tage hensyn til. Barnet bør her opleve at Verden er god, smuk, tryg og retfærdig.

Først lidt efter lidt vågner skolebarnet og den unge op til en voksen bevidsthed, der først er helt udviklet ved 20-21 års-alderen. Børn fra 0-7 år skal have lov til at være børn, at lege og efterligne de voksne samt at opleve med deres sanser.

Rudolf Steiner siger: ”Som det lille barn leger, sådan kommer det senere til at arbejde”.

Udeleg i Askelæ